Geweldig! Wat nu? Een van de manieren om mensen op je website te krijgen (en te behouden) is met SEO. De kans is groot dat je deze term al ergens bent tegengekomen. Maar wat houdt het eigenlijk in? In dit bericht leggen we uit wat SEO is en hoe je aan de slag kunt!
SEO staat voor 'Search Engine Optimization'. Het is de gewoonte om je webpagina's te optimaliseren om ze een hoge positie te behalen in de zoekresultaten van Google en andere zoekmachines. Dit betekent dat mensen je website eerder zullen tegenkomen wanneer ze online zoeken. SEO richt zich op het verbeteren van de rankings in de organische - oftewel niet-betaalde - zoekresultaten. Als je een website hebt en je wilt meer bezoekers trekken, dan is er geen twijfel mogelijk: SEO moet deel uitmaken van je marketinginspanningen.
Afhankelijk van de zoekterm die iemand gebruikt, kunnen er ook enkele advertenties bovenaan staan, of enkele producten van Google Shopping. Er zijn veel verschillende mogelijkheden, en wat Google laat zien, kan ook afhangen van wat zij weet over de zoeker (bijvoorbeeld het land waarin ze wonen).
Hoe hoog elk resultaat scoort, wordt bepaald door het algoritme van Google. En hoewel delen van Google's algoritme geheim blijven, hebben jarenlange ervaringen in SEO ons inzicht gegeven in de belangrijkste rankingfactoren. Deze rangschikkingsfactoren kunnen worden onderverdeeld in twee categorieën:
De ranking van je pagina's wordt mede bepaald door on-page factoren. On-page SEO-factoren zijn alle dingen op je website waar je direct invloed op hebt. Deze factoren omvatten technische aspecten (bijvoorbeeld de kwaliteit van je code en sitesnelheid) en inhoudelijke aspecten, zoals de structuur van je website of de kwaliteit van de kopie op je website. Dit zijn allemaal cruciale on-page SEO-factoren waaraan je kunt werken.
Naast on-page SEO-factoren, wordt je ranking ook bepaald door een aantal off-page SEO-factoren. Deze factoren omvatten links van andere websites, aandacht van sociale media en andere marketingactiviteiten die plaatsvinden buiten je eigen website. Hoewel niet onmogelijk, kunnen deze off-page SEO-factoren moeilijker te beïnvloeden zijn. De belangrijkste van deze off-page factoren is het aantal en de kwaliteit van de links die naar je website verwijzen. Hoe meer kwalitatieve, relevante sites die linken naar je website, hoe hoger je positie in Google zal zijn.
Een andere off-page factor die een rol speelt bij SEO is je concurrentie met betrekking tot de niche van je specifieke bedrijf. In sommige niches is het veel moeilijker om te rangschikken dan in andere. De concurrentiepositie van je markt heeft dus ook een grote invloed op je kansen op ranking.
Een goede positie in zoekmachines zoals Google vraagt om een uitgebreide SEO-strategie gericht op elk aspect van je website en de marketing ervan. De technische kant, de user experience (UX), de content op je website: het moet allemaal top zijn. Om goed te blijven ranken in Google, dien je een complete en volwaardige SEO-aanpak ontwikkelen. Wij helpen je graag met het opzetten van een volwaardige SEO strategie!